مطالب

چه علفزنی انتخاب کنم ؟

چه علفزنی انتخاب کنم ؟

چطور حاشیه‌زن یا علفتراش مناسب خودم را انتخاب کنم؟

چگونه دستگاه حاشیه‌زن یا علفتراش دوشی و کوله پشتی  مناسب خودم را انتخاب کنم؟

سریع‌ترین و آسان ترین  راه چیدن چمن و علف‌ های هرز و وجین زنی یا حتی درو  یونجه استفاده از دستگاه علفتراش است.

از سوی دیگر، دستگاه حاشیه‌زن ( علف زن ) محدودیت‌های یک دستگاه چمن‌زن را ندارد، می‌تواند تمام علف‌ها و چمن‌های کناره جداول و کناره تنه درختان و داخل جوی ها را به خوبی بچیند؛ اگر چه کیسه یا سبدی برای جمع کردن چمن به طور هم‌زمان ندارد.

 

مساحت زمینی که قصد اجرای عملیات را در آن دارید و همین‌طور حجم و نوع علفی که باید چیده شود نقش مهمی در انتخاب دستگاه علفزن شما بازی می‌کند. تنوع دستگاه در بازار سبب شده تا دسته‌بندی کاری شامل سبک کار، سنگین کار و چند منظوره برای دستگاه‌های علف‌تراش به وجود آید.

کدام مدل علفزن مناسب شرایط کاری من است؟

قبل از این که دستگاه علفزن را انتخاب کنید، معین کنید که دستگاه را برای چه کاری نیاز دارید. اگر مساحت کاری بالایی دارید، در محیط کار فنس، موانع سخت و محل‌هایی با دسترسی مشکل دارید و یا اپراتور حرفه‌ای هستید، بدون شک یک دستگاه علفتراش دوشی ۴۳ یا ۵۲ سی سی یا ۶۴ سی سی  با شافت مستقیم بهترین انتخاب شماست. اگر دستگاه را برای مصارف خانگی نیاز دارید توصیه می‌کنیم یک دستگاه علفزن دوشی با شافت مستقیم یا خمیده بسته به راحتی خودتان تهیه کنید زیرا کار کردن با آن ساده‌تر است.

علف تراش کوله پشتی نیز برای انجام علف تراشی و حاشیه زنی و درو یونجه به کار می رود .

هر کدام از آن دو نوع محاسن و معایبی دارند , به عنوان مثال استفاده از علف تراش های کوله پشتی راحت تر است و خستگی کمترری را ایجاد می کند , ولی عیب آن کاهش کنترل دستی خرطومی ان است  و فرسایش فنر کابل خرطومی آن به مراتب بیشتر از خوردگی شفت علف تراش دوشی است .

علفزن شافت مستقیم برای علفزنی در نقاطی که دسترسی آسان ندارند مانند مجاور دیوارها، زیر  درختان و  داخل جوی های آب و کناره زمین‌های فنس کشیده شده مناسب است. این نوع شافت فاصله بیشتری بین اپراتور و زمین ایجاد می‌کند و اپراتور کمتر در معرض برخورد با اجسام سخت و بقایای تراشیده شده قرار می‌گیرد.

دستگاه چند منظوره

انواع مختلف علف تراش ها قابلیت نصب ابزار های مختلفی را دارند , از جمله :   تیغه های فلزی ( دو پره – ۳ پره – ۴ پره -)

تیغه های الماسه درو گری : ( تیغه الماسه  ۳۲  پره – تیغه الماسه ۴۰ پره – تیغه الماسه ۶۰ پره – تیغه الماسه ۸۰ پره  برای برش و درو انواع علف های قطور و شاخچه ها )

هد سر شاخه‌زن اره زنجیری : برای هرس شاخه های درختان در ارتفاع ،

هد نخ نایلونی گرد و چهار گوش : برای چیدن چمن و پاک سازی علف های هرز ،

هد  نخی نایلونی اره ای :  برای از بین بردن انواع علفهای نازک و خشبی شده ،

شیکر الحاقی علف زن ( وسیله ای است که روی لوله علف تراش نصب می شود و با لرزش شدید در ریزش بادام – فندق- زیتون -پسته – زرد الو و غیره بکار می رود )

کولتیواتور  قابل نصب بر روی علفتراش  : جهت شخم دور درختان و کناره دیوار ها و داخل ردیف های کشت شده.

تیغه الماسه جهت برش و درو یونجه و علف های قطور و برش شاخچه های خود رو سطح خاک به کار می رود .

. با انتخاب یک دستگاه چند منظوره قوی و خرید بخشی یا تمامی از الحاقی های آن  ،یک دستگاه برای انجام عملیات‌های مختلف در اختیار دارید. و این به معنی توان و تسلط شما   در انجام کارهای مختلف است. از سوی دیگر در زمان و هزینه نیز صرفه جویی می‌کنید.

علفزن چرخ‌دار :

کار با علفزن چرخ‎‌دار شبیه کار با انواع چمن‌زن معمول است , اما حسن آن حرکت روی یک جفت چرخ  و  آسان بودن استفاده از آن توسط افراد مسن , افراد کم سن و سال و خانم ها  است ولی مانور و چرخش کمتری نسبت به علف تراش های دوشی دارند .

اما وقتی تراکم چمن و علف هرز بیش از اندازه زیاد باشد چمن‌زن‌های معمول کارایی خود را از دست می‌دهد. این نوع علفزن مانند همه چمن‌زن‌ها مزیت راحتی کار کردن را دارد و به راحتی می‌تواند علف‌های هرز پر تراکم را بچیند. چرخ‌های بزرگ و فرقونی  در زمین‌های ناهموار کارایی خوبی دارند.

به هر حال، قدرت مانور کمتری نسبت به انواع علفزن‌های دوشی و پشتی دارند، اگر چه برای سطوح مسطح راحتی بیشتری برای اپراتور فراهم می‌کنند. مانند اغلب چمن‌زن‌های معمول، موتور علفزن‌های چرخ‌دار از نوع چهار زمانه یا دو زمانه  هستند.

 

سطح کار وسیع، علف پر تراکم و کار سنگین حرفه‌ای

اگر تراکم بوته و علف خیلی زیاد باشد به جای هد نخ می‌توانید از تیغه علفتراش استفاده نمایید. دستگاه‌های علفتراش‌ موتورهای بزرگ تری در مقایسه با حاشیه‌زن‌ها دارند. شافت مستقیم دوام بیشتری در کار دارد و استفاده از فرمان دو چرخه‌ای راحتی و قدرت مانور بهتری را فراهم می‌کند. برای علفزنی در سطح وسیع و در بین علف پر تراکم و بلند دستگاه علفتراش را انتخاب کنید. تفاوت اصلی دستگاه علفتراش با دستگاه حاشیه‌زن نیز همین است.

دستگاه علفتراش یا دستگاه حاشیه زن

دستگاه‌های حاشیه‌زن و علف‌تراش ساختار یکسانی دارند. حاشیه‎‌ها و کناره‌ها محدودیت کاری دارند و مرتب کردن آن‌ها با دستگاه چمن‌زن ممکن نیست، در این شرایط باید از دستگاه حاشیه‌زن استفاده نمایید. مرتب کردن علف‌های کناره جدول‌ها، درخت‌ها نیاز به دستگاه علفزن با توان بالا ندارد، بنابراین دستگاه حاشیه‌زن معمولا برقی و یا موتوری با حجم موتور ۲۶CC  هستند. برای کارهای سنگین، کوتاه کردن علف و چمن و برداشت یونجه حاشیه‌زن کارایی ندارد، بنابراین باید از علفزن با توان بالا و یا حجم موتور   ۳۳CC – 43 CC  تا ۵۲CC و ۶۲ سی سی  استفاده می‌شود و به نام علفتراش یا داس موتوری  نیز معروف هستند.

 

 

چگونه یک علف تراش یا حاشیه زن بخریم:

علف تراش علف زن به دستگاهی گفته می شود از یک موتور الکتریکی یا به صورت برق الکتریسیته (برقی) برای کوتاه کردن (هرس کردن) علف های هرز مزارع و همچنین کوتاه کردن چمن و باغات استفاده می گردد .علف تراش (داس موتوری ) به دو دسته علفتراش و حاشیه زن تقسیم می شوند. دستگاههایی با قدرت بیشتر از دو اسب را علف تراش و دستگاههای با قدرت کمتر را حاشیه زن ( داس موتوری ) می گویند.

چگونه یک علف تراش انتخاب کنم و بخرم ؟

  برای خرید یک دستگاه علف تراش ( علفزن ) مناسب باید به نکات زیر توجه نمود : ۱- مساحت باغ مورد نظر ۲- کیفیت و کارایی دستگاه علف تراش ۳-میزان صدای دستگاه  ۴-خدمات پس از فروش و قطعات یدکی و تعمیرات ۵-قیمت خرید دستگاه .

مساحت باغ مورد نظر : هر اندازه باغ موردنظر از وسعت بیشتری برخوردار باشد نیاز بهعلف تراش هایی با قدرت و کیفیت بالاتری خواهیم داشت.

کیفیت و کارایی دستگاه : کیفیت و کارایی علفزن یا حاشیه زن با فاکتورهای انتخابی مانند ؛ قدرت علفتراش ، مدت کارکرد علفتراش در طی روز و ماندگاری دستگاه (طول عمر ) آن سنجیده می گردد.هرچه میزان قدرت دستگاه علف تراش بیشتر باشد دستگاه از کارایی بیشتری برخوردار است البته لازم به ذکر است که موتورهای دو زمانه نسبت به چهارزمانه قدرت و دور بیشتری دارند. ولی در عین حال از صدای بیشتری برخوردار خواهند بود. در زمینه مدت کارکرد علف تراش ( داس موتوری ) در طی روز باید متذکر شد که برخی از علف تراش ها بدلیل سیستم خنک کننده قوی و نوع آلیاژ بکار رفته در آنها مدت زمان بیشتری در طول روز می توان از آنها استفاده نمود. و این امر باعث استراحت کمتر دستگاه می گردد.در برخی از این دستگاه های علف تراش قابلیت های بیشتری را داشته که به آنها علف تراش چندکاره می نامند که قابلیت هایی از قبیل شاخه زن ، شمشاد زن و تیغه سه پره و غیره را شامل می گردند. و این دستگاه ها از دو تکه تشکیل گردیده است که سایر لوازم را می توان نصب نمود.

میزان صدای دستگاه علف تراش یا حاشیه زن :در موقع خریددستگاه علفتراش (داس موتوری) باید به این توجه نمود که آیا صدای دستگاه یک عامل محدود کننده به حساب می آید یا نه . به عنوان مثال اگر برای کوتاه کردن علفهای باغچه یا فضای سبز با مساحت پایین می خواهیم یک دستگاه خریداری نمایید دستگاههای چهارزمانه انتخاب مناسبی خواهند بود زیرا صدای کمتری را تولید می نمایند.

خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و تعمیرات دستگاه : باید توجه داشته باشید که در انتخاب دستگاه علف تراش ( داس موتوری ) یکی از فاکتورهای مهم ، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و لوازم دستگاه در بازار می باشد. که این خدمات عبارتند از : قابلیت تعمیر دستگاه ، قابل دسترس بودن قطعات و لوازم جانبی و مناسب بودن قیمت قطعات برای خرید یک دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است در حال حاضر علف تراش های اشتیل ، اولئومک و نمونه های مشابه دیگر دارای قطعات فراوان ولی با قیمت بالا در دسترس می باشد. از این روبهای زیاد قطعات این دستگاه ها ، یک عامل محدود کننده به حساب می آید لازم به ذکر است که دستگاههای دارای خدمات و قطعات نسبتاً ضعیفی باشند را نباید خریداری نمایید.

قیمت خرید دستگاه : فاکتور آخر و بخش قیمت  دستگاه علفزن که خریدار باید با توجه به فاکتورهای فوق ، دستگاهی را خریداری نماید که در درچه اول مطابق نیازش باشد و در عین حال از کیفیت مطلوب و قیمت و خدمات مناسبی برخوردار باشد. به عنوان مثال جهت کوتاه کردن چمن های یک باغ با متراژ ۱۰ هکتاری نباید از علف زن ( حاشیه زن ) و نخ توپی استفاده شود بلکه باید در این موارد از ددستگاههای چمن زن حرفه ای  استفاده نمائید تا طول عمر دستگاه و مستهلک شدن دستگاه بیشتر گردد.

قیمت علف تراش در سایت باغبان ماشین

www.baghbanmachine.com

 


چه نوع علفتراشی یا حاشیه زنی بخریم؟

(علف زن )

 

مساحت باغ مورد نظر

 

کیفیت و کارایی دستگاه

 

خدمات پس از فروش و قطعات یدکی و تعمیرات

 

صدای دستگاه

قیمت خرید دستگاه

 

مساحت باغ مورد نظر :

 

هر چقدر باغ مورد نظر ، از وسعت بیشتری برخوردار باشد نیاز به علفتراشهایی با قدرت و کیفیت بالاتری خواهیم داشت از این رو برای باغات به مساحت بیش از یک هکتار دستگاهای مانند ۴۱۱- ۴۳۰ – ۵۲۰ – ۶۳۰    پویا مناسب هستند

کیفیت و کارایی دستگاه علفزن

کیفیت و کارایی دستگاه با فاکتورهایی مانند قدرت علفتراش ، مدت کار کرد علفتراش در طی روز و ماندگاری دستگاه

استقامت  ( طول عمر ) آن سنجیده می شود

هر چقدر قدرت علفتراش بیشتر باشد دستگاه از کارایی بیشتری برخوردار است البته لازم به ذکر است که موتور های دو زمانه نسبت به موتورهای چهار زمانه قدرت و دور بیشتری دارند ولی در عین حال صدای بیشتری نیز تولید می کنند .

در مورد  کار کرد علفتراش در طی روز نیز باید متذکر شد که برخی از علفتراش ها بدلیل سیستم خنک کنند قوی و نوع آلیاژ بکار رفته در آنها مدت زمان بیشتری در طی روز می توان از آنها استفاده کرد و نیاز به زمان کمتر برای استراحت دارند . مانند  علف تراش های ۴۳۰ پویا و ۵۲۰ پویا و ماکیتا ۴۱۱ و علفتراش  اشتیل و هوند ا .

.

کنترل صدا : جهت کنترل صدا از گوشی استفاده می شود

محافظ : جهت محافظت از چشم ها و صورت از عینک های مختلف استفاده می گردد که بهترین نوع عینک ها  کلاه شیلد ( کلاه عینک تلقی محافظ کامل صورت می باشد

خدمات پس از فروش دستگاه علفزن

 

برای خرید یک دستگاه خدمات پس از فروش آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این خدمات عبارتند از قابلیت تعمیر در منطقه مربوطه – قابل دسترس بودن قطعات یدکی ومناسب بودن قیمت این قطعات . در این راستا دستگاههایی مانندمیتسوبیشی

و و کا ان سی  در حاضر از قیمت مناسب و وفورقطعات یدکی برخوردارمی باشند

و دستگاهی مانند اشتیل دارای قطعات فراوان ولی با قیمت بالادر دسترس می باشد از این رو مبلغ  زیادقطعات این دستگاه یک عامل محدود کننده به حساب می آید لازم به ذکر است که دستگاه ههایی مانند ماکیتا و هندا دارای خدمات و قطعات نسبتا ضعیفی می باشند .

 

قیمت دستگاه علف زن

فاکتور آخر و مهم تری بخش قیمتدستگاه می باشد که خریدار باید با توجه به تمامی مسائل ذکر شده دستگاهی خریداری نمایید که در درجه اول مطابق با نیازتان باشد و در عین حال از کیفیت مطلوبو قیمتی مناسب برخوردارباشد

به عنوان مثال : صاحب باغی با متراژ ۱۰ هکتار بایستی تعداد ۲-۳ دستگاه داشته باشد و  نباید دستگاهی که از قیمت پایین تری برخوردارند را خریداری نماید زیرا این دستگاه ها جوابگوی نیازش نبوده و بر اثر بالا بودن فشار کار بزودی مستهلک می شوند و می بایست دستگاهی با قدرت و کیفیت بالا ترو متناسب با متراژ باغش تهیه نماید.

**********************

موتور ۴ زمانه یا ۲ زمانه ، کدام برای دستگاههای  بنزینی مناسب تر است؟

لطفا مطالعه فرمایید :

با توجه به اینکه اکثر کاربران در انتخاب دستگاههای دو زمانه و ۴ زمانه دچار تردید می شوند مطالب زیر توسط متخصصین فنی این شرکت تنظیم گردید :  پس از مطالعه مطالب زیر

با  فروشگاه اینترنتی باغبان ماشین همراه باشید.

 

روغن موتورهای دو زمانه و چهار زمانه

موتورهای دو  زمانه که سوخت آنها مخلوط بنزین و روغن می شوند ، شناخته شده اند. بسته به نوع موتور، نسبت مخلوط روغن و بنزین در این مخلوط در بازه ۱:۵۰ تا ۱:۲۰ قرار دارد و این مخلوط علاوه بر تامین سوخت موتور، قطعات داخلی آن را در حین کار روغن کاری می شود . اما در ۴ زمانه ها، موتورها دارای محفظه میل لنگ (کارتر) و سیستم توزیع روغن می باشند که روغن را از بنزین جدا نگه داشته و اجزاء موتور را روغن کاری می کند. از آنجا که روغن از سوخت جدا شده است، پس بصورت دوره ای باید تعویض شود (معمولا بعد از هر ۲۵ ساعت کار باید تعویض شود).

 

سوخت مناسب موتورهای چهار زمانه

موتورهای ۴ زمانه از همان بنزینی استفاده می کنند که در خودروها استفاده می شود و این بنزین می تواند تا ۱۰٪ اتانول داشته باشد. (نباید از بنزین E85 استفاده شود چرا که موتورهای ۲ زمانه و ۴ زمانه موجود در اکثر چمن زن ها و علف زن های کوچک با این سوخت سازگار نیستند.)

 

موتور ۴ زمانه یا ۲ زمانه؟ کدام برای ابزار بنزینی مناسب تر است؟

 

تفاوت موتور دو زمانه و چهار زمانه

یک تفاوت مشخص در نحوه کار موتورهای ۲ و ۴ زمانه وجود دارد. موتور ۴ زمانه همانطور که از نامش پیداست در ۴ مرحله کار می کند. مرحله قدرت (پیستون در پایین)، مرحله خروج دود (پیستون در بالا)، مرحله ورود سوخت و هوا (دوباره پیستون در پایین) و مرحله کمپرس یا فشار (دوباره پیستون در بالا). این ۴ مرحله با ۲ دور کامل دوران میل لنگ اتفاق می افتد. این مرحله قدرت است که پیستون را روانه سه مرحله دیگر میکند.

 

موتور ۴ زمانه یا ۲ زمانه؟ کدام برای ابزار بنزینی مناسب تر است؟

نحوه کار موتور ۴ زمانه

 

یک موتور ۲ زمانه در ۲ سیکل، ترکیب کل مراحل ذکر شده را انجام می دهد. مرحله اول ترکیب مراحل قدرت و خروج دود می باشد. مرحله دوم نیز ترکیب مراحل کمپرس و ورود سوخت و هوا است. هر دو مرحله قدرت و احتراق هنگامی که پیستون به بالاترین مکان سیکل خود می رسد اتفاق می افتد. تخلیه دود و سوخت گیری نیز در پایین ترین مکان پیستون انجام می شود. پس تنها یک دوران کامل میل لنگ کافی است تا دو مرحله را تولید نموده و پیستون را با یک بار بالا و پایین رفتن به سوی کامل شدن چرخه می راند.

 

موتور ۴ زمانه یا ۲ زمانه؟ کدام برای ابزار بنزینی مناسب تر است؟

نحوه کار موتور ۲ زمانه

 

قطعات بیشتر = خرابی بیشتر

موتور ۴ زمانه دارای قطعات متحرک بیشتری است: میل لنگ، میل سوپاپ، میله اتصال (شاتون)، دریچه ها، بالابرها و در نهایت پیستون. موتور ۲ زمانه تنها ۳ قطعه متحرک اصلی دارد: میل لنگ، میله اتصال (شاتون) و پیستون. در موتورهای ۲ زمانه کوچک، میل سوپاپ، بالابرها و دریچه ها وجود ندارد. بر اساس قانون کلی، هر چه تعداد قطعات متحرک کمتر باشد به همان نسبت احتمال خرابی کمتر بوده و تعمیر و نگهداری آسان تر می شود. بطور کلی موتور ۲ زمانه از لحاظ ظرفیت پیستون و اندازه کوچکتر از موتور ۴ زمانه بوده و اکثر اوقات موتور ۴ زمانه با دوبرابر ظرفیت پیستون و سایز می تواند به قدرتی برابر قدرت موتور دو زمانه برسد. دلیل این امر این است که موتور دو زمانه در یک دوران چرخه را تکمیل می کند و در نتیجه سرعت تولید قدرت آن دو برابر موتور ۴ زمانه می شود.

 

 

 

امتیازهای مثبت و منفی

شاید آنچه از این توضیحات به ذهن شما خطور می کند این است که موتورهای دو زمانه برتری کامل بر موتورهای ۴ زمانه دارند. خوب شاید در کاربردهای کوچک دریایی و یا نگه داری از فضای سبز و چمن خانه اینطور باشد. واقعیت این است که موتورهای ۴ زمانه تعداد محدودی مزیت دارند: گشتاور بالقوه بیشتر، مصرف سوخت اقتصادی تر و آلودگی کمتر. با این توضیح، اجازه دهید نگاهی به مقایسه موتورهای ۲ و ۴ زمانه بیاندازیم:

 

موتور ۴ زمانه یا ۲ زمانه؟ کدام برای ابزار بنزینی مناسب تر است؟

 

مقایسه موتور ۴ زمانه و ۲ زمانه در ابزارهای بنزینی

 ۲ زمانه۴ زمانه
قطعات متحرکبرتردارای تعداد قطعات متحرک بیشتر
تعمیر و نگهداریبرترنیاز به تعویض روغن دارد
انبار نمودنبرترباید تراز باشد
لرزشبرتردارای لرزش بیشتر
کم مصرف بودن در سوختپر مصرفبرتر
آلودگیروغن می سوزاندبرتر
گشتاورپتانسیل کمتربرتر
استارتبرتراستارت سخت تر
وزنبرترقطعات بیشتر = وزن بیشتر

چرا در ابزارهای بنزینی از موتورهای دو زمانه استفاده می شود؟

همانطور که می بینید به یقین استفاده از موتورهای ۴ زمانه در تجهیزات کارهای باغبانی و چمن زنی دارای مزیت هایی می باشد، اما در اکثر مواقع یک دلیل وجود دارد که موتورهای دو زمانه در حال حاضر برترین هستند. این موتورها قابل اعتماد بوده، کمتر خراب شده و بسیار ساده روشن شده و بکار می روند. موتورهای ۴ زمانه هنوز در ابتدای راه بوده و نیاز به ارتقاء دارند. پس ما نیز برای اکثر مواقع موتورهای ۲ زمانه را که مراحل سعی و خطا را پیموده اند پیشنهاد می کنیم، حرفه ای ها هم همین نظر را دارند.

 

 

 

خبر بد اینکه با توجه به هیجان موجود امروزی در باب محیط زیست که دولتمردان را تحریک می کند، به نظر می رسد، احتمالا قوانین سخت گیرانه تری در زمینه آلودگی های موتورهای دو زمانه تدوین شود. اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد، ما امیدواریم تولید کنندگان بتوانند تکنولوژی موتورهای ۴ زمانه را بهبود بخشیده و محصولاتی ارائه دهند که همچون رقیب ۲ زمانه خود ، آسان تر و راحت تر کار کنند.

،خانگی،صنعتی،موتوربرق،متورپمپ

نوشته های مشابه