همه مقالات و مطالب

۱۲ نکته مهمی که قبل از استفاده از علف تراش باید بدانید

 

 ۱۲ نکته مهمی که قبل از استفاده از علف تراش باید بدانید

 

۱-    دستورالعمل دستگاه علف تراش را بخوانید

تمامی ماشین آلات صنعتی دارای دستورالعمل راه اندازی و نگهداری می باشند. قبل از استفاده و استارت علفتراش دفترچه دستگاه را مطالعه نمایید تا کاملاً با مراحل راه اندازی و پروسه نگهداری از دستگاه آشنا شوید. در این صورت با انجام اصولی مراحل راه اندازی دستگاه، باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و زمانی که به فروشنده دستگاه دسترسی ندارید، دفترچه دستگاه می تواند یک مرجع قابل اعتماد برای اپراتور باشد. 

 

۲- روغن و بنزین موتور علف تراش

علفزن های بنزین به دو دسته تقسیم میشوند 

۱- علفزن های  چهار زمانه

علفزن چهار زمانه برای بنزین و روغن مخزن جدایی دارد . از یک مخزن برای بنزین و  دیگری

که در پایین موتور است برای روغن استفاده میشود و مطابق دفترچه راهنما از روغن مناسب برای علف زن چهار زمانه استفاده کنید

۲- علف زن های ۲ زمانه

یک علف زن بنزینی دو زمانه نیاز به بنزین و روغن دارد. شما باید با توجه به نوع دستگاه نسبت درست ترکیب روغن و بنزین را از کاتالوگ دستگاه مطلع شوید. معمولاً نسبت مناسب مخلوط بنزین و روغن در موتورهای دو زمانه ای که بر روی علف تراش ها بسته می شود ۱/۲۰ یا ۱/۲۵ می باشد این به این معنی است که به ازای هر ۲۰ یا ۲۵ سی سی بنزین باید ۱ سی سی روغن به بنزین اضافه کنید.(هر بیست لیتر بنزین ۱ لیتر روغن استفاده کنید )

ما پیسنهاد میکنیم  که از روغن ۴۰ درجه یک به میزان ۱ لیتر برای ۲۰لیتر بنزین استفاده کنید.

 

۳-    طرز ایستادن صحیح و مهار دستگاه علف تراش

دستگاه علفتراش شما یا دارای دسته دوچرخه ای است یا دارای دسته حلقوی. قبل از روشن کردن دستگاه، چند بار به طور تمرینی دسته علف تراش را در دست خود گرفته تا تسلط شما بر روی دستگاه افزایش یابد. این عمل باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی می شود. در جایی که ایستاده اید به اندازه کافی فضای خالی باشد و هنگام روشن کردن به این نکته توجه کنید که وزن شما بر روی دستگاه به طور مساوی توزیع شده باشد.

۴-    کنترل های علف تراش

از تمامی کنترل کننده دستگاه علف تراشتان اطمینان حاصل کنید. علف زن ها در انواع مختلف طراحی و تولید می شوند و این مهم است که شما از چگونگی و نحوه کنترل دستگاه آگاه باشید. برای پی بردن به این موضوع حتماً به دفترچه دستگاه مراجعه نمایید.

۵-    لباس و تجهیزات ایمنی هنگام کار با علف  تراش

ما توصیه می کنیم حداقل از عینک ایمنی استفاده کنید تا از تماس صورتتان با شاخه و برگ ها جلوگیری کند. لباس ایمنی اپراتور گشاد نباشد و از چکمه های ایمنی با روکش فولاد استفاده کنید.  

۶-    موارد احتیاطی اپراتور علف تراش

قبل از استفاده از علف تراش، جواهر و زینت آلات آویزان به گردن و دست خود نیاندازید و اگر موی شما بلند است، آن را محکم ببندید.

۷-    آچارکشی دستگاه (پیچ و مهره ها)

زمانی که شما یک علف زن نو را می خرید، تمامی پیچ و مهره های دستگاه سفت و محکم است اما پیشنهاد می کنیم بعد از مدتی استفاده از علف تراش قبل از هر بار استفاده پیچ و مهره های دستگاه را چک کنید تا اگر شل  شده بود محکم کنید.

 

۸-    هد نخ علف تراش

هد نخ علف تراش شما ممکن است از نوع اتوماتیک بوده که پس از فرسوده شدن نخ، تیغه نخ بر نخ فرسوده را می برد و نخ جدید جایگزین می شود و یا باید به صورت دستی نخ جدید را روی هد ببندید. در هر صورت اگر قصد استفاده از هر کدام از این هدها را دارید، به کاتالوگ دستگاه مراجعه کرده و طرزکار با آن را مطالعه کنید تا از به وجود آمدن هزینه های غیر ضروری جلوگیری کنید.

۹- تیغه های علف زن

در برخی از علف زن ها ممکن است به غیر از هد نخ  ، یک یا چند تیغه همراه  محصول وجود داشته  باشد.
بعضی از علفزن ها قابلیت بستن انواع تیغه ها را دارد  برای اینکه مطمئن شوید دستگاه شما قابلیت نصب تیغه های علفزنی را دارد بهتر است به کتابچه راهنما یا سایت تولید کننده محصول مراجعه کنید .
 
تیغه های علفزن دارای انواع مختلفی هستند که از هر یک برای کارهای مخصوص استفاده میشود
تیغه های الماسه:
معمولا برای برش درخچه ها و علف های با ضخامت بیشتر از یک سانت از تیغه های الماسه استفاده میشود . این مدل از تیغه ها دارای دندانه هایی هستند که در آنها از تنکستن (الماس صنعتی ) استفاده شده است این مدل ازر تیغه ها برش های راحتر و تمیزتری نسبت به سایر تیغه ها دارند ( البته بعد از ریختن الماس ها  کیفیت خود را از دست میدهند اما همچنان قابل استفاده هستد) این تیغه ها دارای انواع مختلفی از نظر تعداد دندانه هستند  و معمولا در مدل های ۲۰-۴۰-۶۰-۸۰-۱۰۰ پر (دندانه) تولید میشوند.
تیغه های داندانه ای ساده
در این تیغه ها از تنگستن ( الماس ) استفاده نشده است . از این مدل برای برش های سخت  (چوپ های خشک نازک و علف های خشبی ) استفاده میشد.

۱۰- کمربند  علف تراش

ممکن است همراه با علف زنی که می خرید، یک مهارکننده ایمنی ( کمربند )هم باشد. اگر این چنین است قبل از استفاده از علف زن  چگونگی استفاده و پوشیدن آن را بلد شوید. استفاده صحیح از مهارکننده ایمنی باعث می شود که به مدت طولانی تری با دستگاه کار کنید اما استفاده نادرست از آن می تواند باعث درد و آسیب به بدن اپراتور شود.

 

۱۱- بررسی کلی دستگاه علفزن

علفزن یک ماشین است که از اجزایی تشکیل شده است . اگر هر یک از اجزای  دارای عیب یا نقصی باشند این دستگاه به درستی کار نمیکند . بهتر است قبل از راه اندازی دستگاه علف تراش از سالم بودن تمام قطعات و محکم بودن تمام پیچ ها اطمینان حاصل کنید . در صورتی که یکی از قطعات دارای عیب و ایرادی است از استفاده و راه اندازی دستگاه خود داری کنید زیرا ممکن است علاوه بر خسارات و خرابی کل دستگاه  باعث خطرات جانی و جبران ناپذیری شود .


۱۲- راه اندازی علف تراش

با نحوه راه اندازی و مراحل استارت علف تراش آشنا شوید. برای این کار هم می توانید از یک متخصص کمک بخواهید و هم به کاتالوگ دستگاه مراجعه کنید. آشنایی با این مراحل سبب صرفه جویی در وقت در هنگام استفاده بعدی از دستگاه می شود.

یا با ما همراه باشید زیرا  در مقاله ”  راه اندازی علفزن   ” نحوه راه اندازی دستگاه علفزن را به شما آموزش میدهیم

 

 

نوشته های مشابه