همه مقالات و مطالب

تیلر کولتیواتور چیست ؟

تیلر کولتیواتور چیست ؟

کولتیواتور موتوری یا تیلر کولتیواتور ، تراکتوری دو چرخ است که جهت انجام امور زراعی و باغی همچون شخم زدن  , نرم کردن خاک  ،به هم زدن سطح خاک ، کشت و جین و سله شکنی، سمپاشی, آب کشی ، درو کردن ، بارکشی ، انتقال نیرو ، علف کنی,  جاروکشی ،تیغ زدن و مسطح نمودن زمین ، برف روبی ، و … کاربرد  وسیعی دارند . مورد استفاده قرار می گیرد. کولتیواتورها در دو نوع دیزلی و بنزینی در بازار عرضه شده اند. شما می توانید ضمن مشاوره با کارشناسان فروش شرکت باغبان ماشین محصولی متناسب با نیاز خود خریداری نمائید.

تیلر یکی از دستگاه های سبک و بسیار مهم و کاربردی کشاورزی است . که با این دستگاه می توان کارهای زیادی را انجام داد
در باغات , مزارع , شالیزارها بیشتر از انواع  تیلر مخصوص به آن کار استفاده می کنند .

در ایران تیلرهای گوناگونی وجود دارد که به واسطه کوچکی و ارزانی و آسانی کاربرد و کمی سوخت و تعمیر و نگهداری در واحدهای کوچک کشاورزی به کار می روند، علاوه بر این در زمینهای باتلاقی و شالیزارها و خصوصا در باغات با کشت درختان متراکم  کاربرد وسیعی دارند ،

اتصالات مربوط تیلر و تریلر :
با توجه به اینکه تیلرهای کشاورزی کار کردن با آنها به تنهایی در سطوح هموار و صاف مشکل بوده ، که این امر با اضافه شدن تریلر بارکشی (تریلی) این کار را آسان و شدنی می نماید. و این دو از طریق یک اتصال (شفت یا پیم) با یکدیگر ارتباط برقرار کرده ، تریلرها از لحاظ ظاهری و عملکردی در گونه های متفاوتی و به شکل سلیقه ای ساخته می گردند .

روتیواتور چیست ؟

به مجموعه تیغه هایی که جهت شخم زدن زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد روتیواتور گفته می شود. روتیواتور ها در تیلر ها و کولتیواتور ها متفاوت میباشند. در تیلر ها، روتیواتور به وصیله گاردن به شفت PTO  تیلر متصل میشود. و در هنگام شخم تیلر با چرخ های خود حرکت کرده و روتیواتور پشت تیلر عمل شخم زدن ررا انجام میدهد .

اما این عمل شخم زدن در کولتیواتور متفاوت است ! در کولتیواتور ها روتیواتور (تیغه های شخمزن ) به جای چرخ قرار گرفته و با حرکت کولتیواتور تیغه ها حرکت نموده و عمل شخم زدن را انجام میدهد. ( در کولتیواتور ؛ در زمان شخم چرخ اسفاده نمیشود.)

عرض و عمق شخم  تیلر کولتیواتور

بر اساس نوع کولتیواتور می توان عرض و عمق شخم متفاوتی را بدست آورد. عرض و عمق شخم مطلوب به مساحت، نوع خاک و انتخاب صحیح کولتیواتور وابسته است. کولتیواتورهای باغبان ماشین با حداکثر ۴۰ تیغه روتیواتور بیشترین عرض شخم ممکن را می توانند به وجود آورند.

راهنمای انتخاب تیلر کولتیواتور

کولتیواتور ها دستگاه های بسیار موثر و مفیدی در زمینه استفاده بهتر و بهینه از وقت ، نیروی انسانی کمتر و راندمان بیشتر در زمینه باغداری و کشاورزی هستند.

کولتیواتور های وارداتی موجود در بازار کار و عرضه شده به کشورمان شامل ۴ دسته اصلی می شوند .

تیلر 9 اسب کاما

۱- کولتیواتور ها مدل ۱۱۰۰ (۱۰۵۰- ۱۱۰۰ یا ۱۵۰۰ ) می باشند که خود انقلابی بود در زمینه کولتیواتور ها .

تغییری عظیم در انتقال قدرت و کارایی در این مدل، دستگاه ها بزرگتر ،قوی تر و با ساختار جدید به بازار آمد .

گیربکس این دستگاه ها تمام دنده ای بوده با پوسته چدنی ، چرخی قوی و شافت محوری مجزا و قوی .

انتقال نیروی موتور از طریق صفحه کلاج به گیربکس صورت می گیرد دارای ۲ دنده جلو و ۱ دنده عقب بوده که با گرفتن کلاج روی فرمان دستگاه این اجازه را به اپراتور می دهد تا بتواند تعویض دنده کند و حرکت دستگاه را تصحیح نماید ( این دستگاه دارای یک مدل کوچکتر نیز می باشد که به مدل ۹۵۰ معروف است )

دستگاه های مدل ۱۱۰۰ دارای موتور های ۱۷۸F- 186-F – ۱۸۸F  دیزل بوده که به کولتیواتورهای  ۷HP-  ۹٫۵HP – ۱۲HP  شناسایی می گردند.

این دستگاه ها قابلیت اتصال پمپ سمپاش ، پمپ آب ، نهر کن ، گاوآهن ، تریلر را دارند . بسته به مارک های وارداتی این دستگاه ها دارای چرخ های ۸-۴۰۰ ، ۱۰-۴۰۰ و ۱۲-۵۰۰ می باشند .

مارکهای معروف این دسته ( کاما ، هویتیان ، پیونیک ، دیانا ، ویما ، KAMA/HT و … هستند .

یکی از مواردی مهمی که در زمینه خرید و کار کولتیواتورها باید در نظر گرفت این است که  مصرف کننده حتماً خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و لوازم دستگاه خریداری را جویا گردد .

 

تیلر کولتیواتور بنزینی حرفه ای

۲- کولتیواتور های مدل ۹۰۰ ( ۹۰۰C –  ۹۰۰A ):

در این مدل نیز انتقال نیرو از موتور به ورودی گریبکس با تسمه و پولی صورت میگیرد که با گرفتن کلاج روی فرمان دستگاه با جابجایی بازو و چرخ هرزگرد قسمت انتقال نیرو محکم شده و نیروی چرخش پولی موتور به پولی ورودی گریبکس انتقال پیدا میکند که با استفاده از اهرم دنده تعبیه شده روی گربیکس میتوان در مدلهای مختلف این دستگاه از وضعیت دنده های جلو و عقب و حالت خلاص بهره برد . دراین مدل با توجه به وجود گربیکس انتقال قدرت بهتر و نیرو تقویت شده و راندمان کار را بالا می برد

مزیت این مدل:  دارای گریبکس قوی تر بوده و انتقال نیروی موتور با ۲ عدد تسمه صورت می گیرد .این نوع کلتیواتوردارای یک جفت چرخ۸-۴۰۰ تیوپی روی محور اصلی بوده که جهت حرکت و جابجایی مورد استفاده قرار میگیرد . گریبکس این دستگاه دارای ۲ دنده جلو و ۱ دنده عقب می باشد . دارای محور تیغه خود ۶ ردیفه و ۸ ردیفه بوده و با توجه به شش پخ بودن شافت محوری این دستگاه جابجایی چرخها و محورها به سادگی صورت می گیرد . در این مدل از موتورهای بنزینی و دیزل استفاده میگردد . موتورهای دیزل  ۱۷۰Fو موتورهای بنزینی   ۱۷۰F-  ۱۶۸F   می باشد . در ضمن موتور های این دسته دارای فیلتر هوای روغنی بوده که  باعث جلوگیری از ورود گرد و خاک به موتور شده  و از خرابی و استهلاک موتور ها را به خاطر کشیدن گرد و خاک داخل موتور جلوگیری میکند.

تیلر دیانا ۵۰۰

۳- کولتیواتور های مدل ۵۰۰ :

این مدل دارای یک قسمت گریبکس انتقال نیرو بوده که در دو جنس پوسته چدنی و پوسته آلومینیومی موجود است . جهت حرکت در بعضی مدل ها از چرخ جلو و در بعضی دیگر از دو عدد چرخ ۸-۳۵۰ قطر روی شافت محوری ۶ پخ استفاده می گردد. در این مدل نیز انتقال نیرو از موتور به ورودی گریبکس با تسمه و پولی صورت میگیرد که با گرفتن کلاج روی فرمان دستگاه با جابجایی بازو و چرخ هرزگرد قسمت انتقال نیرو محکم شده و نیروی چرخش پولی موتور به پولی ورودی گریبکس انتقال پیدا میکند که با استفاده از اهرم دنده تعبیه شده روی گربیکس میتوان در مدلهای مختلف این دستگاه از وضعیت دنده های جلو و عقب و حالت خلاص بهره برد . دراین مدل با توجه به وجود گربیکس انتقال قدرت بهتر و نیرو تقویت شده و راندمان کار را بالا می برد در این مدل از موتور ۱۶۸-۱۶۰ استفاده می گردد . دارای جسم کوچک بوده و براحتی در تمام نواحی قابل استفاده می باشد.
 
۴- کولتیواتور های نسل قاب زنجیری و موتور بنزینی کلاجی که این دستگاه ها بیشتر با مارک  VIKING -ALKO GRILLO-  و موتورهای بریکس در دست کشاورزان عزیز وجود دارد . که در این دستگاه ها برای انتقال قدرت موتور از تسمه و پولی استفاده شده و انتقال نیرو با چرخدنده و زنجیر داخل قاب محافظ صورت میگیرد . این مدل دارای ۶ ردیف (۴تایی ) تیغه خود محوری است که به علت گرد بودن شافت محور ولقی روی شافت و محور خصوصاً در زمان کار با این دستگاه محور ها به مرور از ناحیه سوراخ اتصال شافت و محور ضعیف شده وباعث خرابی و گهگاه بریدن شافت می شوند که این اولین نقطه ضعف در این مدل می باشد. دومین مورد ، برگشت نیروی عکس العمل درگیری تیغه ها با خاک است که به موتور برگشته و راندمان کار پایین آمده و موتورها زود از بین می روند .
سومین مورد ، ساده بودن یا ابری بودن فیلتر های هوای موتور بوده که باعث کشیده شدن خاک درون موتور و خرابی میشود .
چهارمین مورد انتقال نیروست که از موتور با تسمه و پولی و در قاب پایین دستگاه توسط زنجیر صورت میگرد که از استهلاک بالایی برخوردارند .
علت استقبال بالا از این دستگاه ها در چند سال گذشته ، سبک بودن ، حمل آسان و شتاب کاری بالای این دستگاه ها و عدم وجود دستگاه های جدیدتر بوده است.

ساختمان فنی تیلر
موتور از نظر ساختمان مانند موتورهای دیگر است اما از لحاظ سوخت بر سه گونه می باشد :
الف ) تیلرهای بنزینی
ب ) تیلر های دوگانه سوز بنزینی , گازی
ج) تیلرهای گازوئیلی(دیزلی)
تیلر های کشاورزی اغلب دارای دو دنده می باشند . الف)دنده سبک   ب) دنده سنگین
دنده های سبک برای سرعت زیاد و قدرت کم است که بیشتر در جاده حرکت می کند و دنده های سنگین برای سرعت کم و قدرت بیشتر می باشد معمولاً هنگامی که تیلر را در مزرعه به کار می برند از دنده های سنگین استفاده می گردد
تیلرهای کشاورزی غالباً دارای دو نوع کلاچ می باشند.
الف) کلاج اصلی که برای تعویض دنده و از حرکت باز داشتن و همچنین انتقال قدرت و حرکت موتور به تیلر است که این عمل در هر دو چرخ همزمان عمل می نماید.
ب) کلاچ فرعی در هر چرخ وجود دارد . و اهرم آنها روی دسته ی فرمان در طرف چپ و راست نصب گردیده است، اهرم دست راست برای چرخش تیلر به سمت راست و از اهرم دست چپ تیلر برای چرخش به سمت چپ و هدایت تیلر کشاورزی استفاده می گردد .
تیلرهای کشاورزی دارای دوچرخ می باشند .که از لحاظ ظاهری به اشکال مختلفی در بازار وجود دارد که پر مصرف ترین آنها عبارتند از :
الف) چرخ های پلاستیکی : برای کارهای سبک کشاورزی و بارکشی در سطوح صاف و هموار ، و حرکت در جاده ها استفاده می گردد.
ب) چرخ های آهنی پره دار : برای شخم زدن و هوادهی زمین های سخت و سفت می  گردد
ج) چرخ های آهنی استوانه ای برای شخم زدن مزارع و شالی های با زمین های آبگیر استفاده می گردد .
روش استفاده از تیلرهای کشاورزی :
ساختمان موتورتیلر بسیار ساده می باشد ، و به همین دلیل استفاده ازاین دستگاه را بسیار آسان نموده است ، در این موتور ها برای روشن نمودن اغلب از هندل به جای استارت استفاده می شود ، میزان سوخت داخل مخزن با نصب لوله شفافی که در کنارش نصب گردیده ، مشخص می شود .